St.-Anna doet nog volop mee in de detailhandel

1722-oene-krist-en-burgemeester-gerrit-krolHet beeld van de middenstand in St.-Annaparochie is vaak die van een sterk teruglopend aantal winkels, en dat klopt niet met de werkelijkheid. Dat zegt Oene Krist van de gemeente het Bildt. „Dat beeld is ooit ontstaan, maar klopt niet.’’

Door Sybe Joostema -  Met een Bildts Koopstroomonderzoek van Bert Broekhuis in de hand, wijst hij op de juist nog levendige en welige detailhandel. Van de 64 winkels op het Bildt  zijn de 46 in St.-Annaparochie goed voor ruim 11.000 vierkante meters. Bij een eerder onderzoek in 2007 lag dat aantal winkels nagenoeg op hetzelfde niveau.
En dat is in verhouding zelfs hoger dan het Nederlands gemiddelde voor kernen van deze omvang. Wat opvalt is de Stannebuurtsters de detailhandel in eigen dorp trouw zijn. Liefst  98 procent doet haar dagelijkse inkopen in St.-Anna. Voor de niet dagelijkse zaken als modeartikelen, ligt dat percentage op 38 procent. De overige 62 procent richt zich voor andere inkopen vooral op Leeuwarden.
De verkoop in de detailhandel spitst zich voor de helft toe op kopers van buiten St.-Annaparochie. „Dat is tegelijkertijd ook een groot aandachtspunt. Als die mensen weg zouden vallen, heb je meteen ook een probleem. Dus daar moet je je op blijven richten. Het koopcentrum dus aantrekkelijk houden. Een Hema is zo’n winkel waar mensen naar toe trekken.’’
Burgemeester Gerrit Krol vindt ook dat St.-Annaparochie vooruitstrevend moet zijn om aantrekkelijk te blijven. Hij vertelt dat de gemeente daarop nog wil anticiperen met het promoten van een ondernemersfonds. „Dat gebeurt in andere plaatsen ook en dat werkt.” De gemeente gaat eind juni een retail-avond organiseren voor alle winkeliers en ondernemers om  ook dit idee te lanceren.
Uit het onderzoek blijkt dat het op zondag openstellen van winkels sterk wordt afgeraden. Bij een aantal winkels, zoals de Albert Heijn ligt dat anders. Ook de winkelavond op vrijdag staat enigszins onder druk, maar biedt nog altijd wel een plus voor een aantal winkels. „Wat erg van belang is, dat wanneer de winkels overdag geopend zijn, dat ze dat tussen de  middag ook zijn’’, zegt Krol, met het oog op de klantenbinding.
Kentering - Een zorg is jarenlang het aankopen via internet. Krist vertelt dat er op dat gebied een kentering te zien is. „Er zijn steeds meer mensen die producten willen zien en voelen. Internet is op dat terrein beperkt. Er is sprake van een terugkeer van de winkel, alleen is het zaak je ogen niet te sluiten voor de mogelijkheid om via internet aankopen te doen binnen  je visie voor de winkel.’’ Dat duidt op een mix, een soort internetaanbod naast het reguliere aanbod.
Parkeermogelijkheden - Waar er qua winkeloppervlakte na 2007 niet daadwerkelijk veel is veranderd, is er qua waarderingscijfer wel het een en ander aan de hand. St.-Annaparochie, waar nog genoeg winkelreuring blijkt te zijn, scoort in het onderzoek laag op de factor parkeermogelijkheden. Ook de inrichting kan beter, vindt de klant.
In St.-Annaparochie is er in de kern een doorgaande weg, die het vormen van winkelpleinen zoals in Stiens vermoeilijken. Maar burgemeester Krol en Krist vinden dat er nog genoeg  potentie aanwezig is. „En daarom gaan we graag met de winkeliers rond de tafel.’’ Naast het onderzoek, zijn er ook duidelijke aanbevelingen van Broekhuis. Horeca heeft een niet onbelangrijke ondersteunende rol bij de beleving en de waardering van het centrum. Hij meldt dat het goed is om vanuit de toekomstige gemeente Waadhoeke iedere vijf jaar met  en detailhandelsvisie te komen.
’De afbakening van de winkelgebieden op regionale basis biedt duidelijkheid en zekerheid aan de ondernemers, beleggers en pandeigenaren.’ Hij is positief gestemd over St.-Annaparochie, dat in zijn ogen een fors winkelaanbod en een hoge koopkrachtbinding heeft. Wel vindt hij dat er gewerkt moet worden aan de presentatie en uitstraling van de winkels.

Bildtse Post