Nieuws

De kracht van het lokale: zicht op het Friese medialandschap

Door de redactie van de Bildtse Post

Bestaat de papieren Leeuwarder Courant over vijf jaar nog? Is Omrop Fryslân meer dan een evenementenzender? Is hyperlocaliteit de redding van de Friese media? In het nieuwe boek ‘De kracht van het lokale’ van Peter Boomsma geven veertien spelers uit het Friese medialandschap hun mening. Zij blikken terug, beschrijven het heden en kijken vooruit. Ook drie columnisten, waaronder de bekende journalist Frits Barend, werken mee aan het boek.

Peter Boomsma

De kracht van het lokale biedt een blik achter de schermen van de Friese media, en is een must voor iedereen die geïnteresseerd is in hoe het nieuws in Fryslân tot stand komt. Van Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad tot de Bildtse Post en van WâldNet en Liwwadders tot Fries Journaal. Van Heerenveen tot Terschelling, van Leeuwarden tot Gorredijk.

Aan het begin van elk hoofdstuk wordt de geïnterviewde kort voorgesteld. Waarom is WâldNet een succesvolle site? Wat vindt hoofdredacteur Sander Warmerdam van de Leeuwarder Courant belangrijk? Hoe werkt de journalistiek op Ameland en Terschelling?
Leer hoofdredacteur Gerard de Jong kennen van de Bildtse Post, in het Bildts. Wat vindt gedeputeerde Sietske Poepjes – in het Fries – van het Friese medialandschap? Lees de interviews met de kritische Albert van Keimpema van het Fries Journaal en Andries Veldman van Liwwadders.
Wat beweegt hoofdredacteur Ria Kraa van het Friesch Dagblad? Waarom brengt Groot Sneek human interest? En hoe kijkt adjunct-hoofdredacteur van het AD en Friezin om útens Rennie Rijpma naar de journalistiek in Fryslân?

Kracht en duiding - De kracht van het lokale geeft een uniek kijkje achter de schermen van de Friese journalistiek. In de epiloog wordt uitgebreid aandacht besteed aan de kracht van duiding en hyperlokaliteit. Vanwege de coronacrisis wordt het boek uitgegeven zonder boekpresentatie. Het eerste exemplaar zou begin april van dit jaar worden overhandigd aan de Friese commissaris der Koning Arno Brok. “Tot zijn en onze spijt hebben we de bijeenkomst af moeten blazen. In rustiger tijden willen we graag via een symposium het boek nogmaals onder de aandacht brengen,” aldus de schrijver van het boek.

Peter Boomsma - Peter Boomsma kent het Friese medialandschap als geen ander. Hij is al meer dan 25 jaar een belangrijke actor op dit terrein. Hij werkte 12 jaar als woordvoerder bij politie Fryslân, en Boomsma was acht jaar teamleider communicatie bij de Friese gemeente Weststellingwerf. Vanaf 2016 is hij eigenaar van Boomsma Communicatie en adviseert hij organisaties en instellingen op het gebied van communicatie en media. In 2019/2020 was hij een half jaar Interim woordvoerder van de Friese commissaris van de Koning drs. A.A.M. Brok.

Eerder schreef Boomsma ‘Kneppelfreed. Gevecht om de taal met wapenstok en waterkanon’ (1998), ‘Hercules van de Wâlden. Het verhaal van brigadier Tjeerd de Walle’, ‘Lest we forget. De berging van de Vickers Wellington uit het IJsselmeer’ (2017) en ‘Drie generaties huisartsen in Hoogezand’ (2019).

Bestellen - ‘De kracht van het lokale’ wordt uitgegeven door Uitgeverij Louise uit Grou. Het boek is uitgevoerd met een softcover met twee flappen, formaat 14x21 cm, Roman Munken papier en bevat 120 pagina’s. Het boek is fraai vormgegeven door Monique Vogelsang van Vogelsang grafisch ontwerp uit Heerenveen.

‘De kracht van het lokale’ is te bestellen bij Uitgeverij Louise (www.uitgeverijlouise.nl) voor € 15. Vanaf 4 april – de ‘presentatiedatum’ - is het boek overal verkrijgbaar voor de vaste verkoopprijs van € 19,50.

Buienradar.nl


Laatste columns



Buienradar.nl