Nieuws

Henry van der Steen draagt in bewogen weekend NK speedway titel op aan overleden mim

Door de redactie van de Bildtse Post

Vrijdag 20 september moest Ouwesylster Henry van der Steen zijn titel Nederlands kampioen speedway verdedigen. Met een nieuw motorblok prolongeerde de oppermachtige Van der Steen - op de sterfdag van zijn moeder - de titel: “Deuze is foor mim”. De grilligheid van speedway blijkt een dag later, Van der Steen moet na drie crashes de strijd om de gouden helm - met de finale in zicht - verlaten. Desondanks overheerst euforie. Hij is opnieuw kampioen.

Met een krans in stijl van de sport en de overwinningsbokalen uit 2018 en 2019, geniet Henry samen met zoon Rick van het vlagvertoon op zijn Leijsterstreek. (foto: Bertus Dijkstra)

Door Bertus Dijkstra -  Normaliter wordt het Nederlands kampioenschap speedway over twee wedstrijddagen verreden, deze editie is er gekozen voor één wedstrijddag. Het maakt dat je een minder goeie dag niet kan wegpoetsen met een topdag. De druk is daardoor logischerwijs groter, helemaal wanneer je als Nederlands kampioen je titel moet verdedigen. Een foutje maken betekent einde oefening, dus is 100% focus een must.

Last minute nieuwe motor - Kort voordat de motoren in het Drentse Veenoord aan de start verschijnen, komt Henry’s tuner (mecanicien) met het idee om de titelrace aan te gaan met een ander motorblok. Een blok wat ‘volgens hem’ optimaal is afgesteld voor deze baan. Terwijl de winnende motor uit 2018 ingezet kan worden, gaan de heren toch voor de motor met de nieuwe motor. In no time wordt het nieuwe motorblok - onder verbaasde blik van concurrenten - gemonteerd en staat Henry korte tijd later aan de start voor een memorabele avond.

Oppermachtig - Voordat de finale wordt gereden staan vier heats (voorrondes) op het programma. De eerste heat wint Henry, waarmee een stukje druk en spanning van zijn schouders valt. Het vertrouwen en het nieuwe motorblok geven de Bilkert  de spreekwoordelijke vleugels. De drie volgende heats zijn een prooi voor de ontembare speedwaycoureur, waarmee hij voor de grand finale de te kloppen man is.

Als ‘punt beste’ (hoogst geplaatste finalist) mag Henry zijn eigen finale startpositie bepalen. In eerste instantie wordt voor startplek rood gekozen, normaal gesproken de beste startpositie. Terwijl hij de rode sticker al op zijn helm heeft, werpt de gedreven sporter toch nog even een blik op de startplek: “En doe kwam ik der en docht, oei dut is dos niet soa mooi meer as tidens de eerste heat”. De rode startpositie vertoont na de vorige heats veel spoorvorming, te veel vindt Henry, dus wordt er in alle haast gekozen voor startpositie drie. Een tactische zet die, zo blijkt vier ronden verder, perfect uitpakt.

Foor mim - Na de perfecte start in de alles of niets race komt er - op de technische baan waar Henry zich als een vis in het water voelt - nog even een concurrent langszij: “Die drukte ik met respekt ôfdwingend even netsys an ’e kant. Derna hew ik fier rondes folop reden en dan hè je de titel op sak. De eerste keer winne is hartstikke mooi, maar de tweede keer mot je him ferdedige, en dat is feul moeiliker. Je binne ‘n prooi, elkeneen jaagt op je. At je dan op mims storfdâg winne, ja dat maakt de titel heel besonder. Deuze is foor mim”, zo besluit de bescheiden Bilkert met enige trots. Terechte trots.

Gouden Helm in teken van crashes - Voor Van der Steen staat de dag na de prolongatie van de NK titel, opnieuw een sportieve uitdaging te wachten: de strijd om de gouden helm. Vorig jaar nog behaalde de Bilkert een fraaie derde prijs (bronzen helm) in een sterk deelnemersveld.

De zaterdag na de fraaie vrijdag wordt de grilligheid van speedway duidelijk. Niet één, niet twee, maar drie crashes, zorgen ervoor dat de kans op een stunt verloren gaat. Na de eerste crasch is de motor total loss, gelukkig blijft persoonlijk leed beperkt tot enkele schaafplekken. Henry stapt op de reservemotor en vecht zich terug in de wedstrijd (3e en 2e plek).
Door een grip probleem crasht de ongelukkige Van der Steen opnieuw, maar weet zich wederom op te richtten (1e plek). In de laatste seriewedstrijd moet Henry winnen om de finale te mogen rijden, hij pakt de leiding en lijkt deze niet meer af te staan. Met het zicht op de finishlijn eindigt deze dag toch nog in mineur, met een behoorlijke crash eindigt deze pechdag in de luchtkussens.

Ondanks deze pechdag overheerst het zoet der overwinning, “Dut kampioenskap pakke se ôns niet meer ôf.”

Buienradar.nl


Laatste columns



Buienradar.nl