Nieuws

Huishoudelijke hulp voor € 8,50 per uur in Noordwest-Fryslân

Door de redactie van Lokaal Nieuwsnet
Cliënten in de zeven gemeenten van Noordwest-Fryslân die gebruik maken van eenvoudige huishoudelijke hulp, kunnen die straks voor € 8,50 per uur inkopen. De Dienst SoZaWe en de thuiszorgorganisaties doen hun klanten deze week dit aanbod. De klant houdt de hulp die het nu ook heeft.

Door Gerard de Jong

Dat heeft wethouder Boukje Tol (het Bildt) aan deze krant bevestigd. De € 8,50 per uur geldt voor een maximum van drie uren per week. Wie deze uurprijs niet kan betalen - bv. mensen die onder 120% van het bijstandsniveau zitten - krijgt een financiële compensatie. Voor mensen die van het absolute minimum moeten leven blijft de hulp in bepaalde gevallen geheel gratis.
Alle cliënten krijgen deze week brief van de Dienst. Ze hebben tot medio maart de tijd om op het aanbod in te gaan. Per 1 april moeten mensen zelf hun huishoudelijke hulp inkopen.
Rijkstoelage drukt uurtarief
Normaal kost een uur huishoudelijke hulp € 21. Dankzij een toelage van het rijk kan dit bedrag in 2015 en 2016 fors naar beneden geschroefd worden. Vanaf 2017 betaalt het rijk geen 'overgangstoelage' meer en zullen gemeenten zich er zelf mee moeten redden.
De Dienst hoopt dat zoveel mogelijk mensen van het aanbod gebruik zullen maken. "It stiet eltsenien frij om ergens oars hulp yn te keapjen. Mar jo fine yn it 'swarte sirkwy' net ien dy't foar € 8,50 oan 'e slach wol," zegt wethouder Tol, die van een 'heel goed aanbod' spreekt. "Dat wie ek de opset: in lege priis foar de klant, en sa folle mooglik thússoargers oan it wurk hâlde."
Tol is verder tevreden over hoe de ’uitrol’ van de zorg gaat. ”It is in hektyske tiid. Dêrom hawwe wij de yngongsdatum ek nei 1 april ferskood. It grutste part fan de minsken wit wêr’t se  no oan ta binne. Der is gjin reden foar ûngerêstens mear. Dit is in goed oanbod.” De wethouder zegt bekend te zijn met enkele gevallen waarin vooral de communicatie niet goed gegaan is. Frije Bilkerts-raadslid Frans van der Mossel zei dat meerdere mensen de telefoongesprekken en brieven van de Dienst als ”kil en zakelijk” hebben ervaren. Tol: ”Blykber is it yn de tillefoangesprekken net altyd goed gien. Dêr’t hakke wurdt falle spuonnen, en hjirmei is elke spoen der ien te folle. Mar fierwei it grutste part is goed gien.” Op het Bildt zal het gebiedsteam zo’n 60 keukentafelgesprekken voeren met cliënten die bezwaar hadden of meer informatie wilden hebben.

 

Uw reactie


Buienradar.nl


Laatste columns



Buienradar.nl