Een middag op pad met de politie op de Oudebildtdijk

1715-snelheidscontrole-op-oude-bildtdijk’Ik had met liefde de boete betaald, want ik erger me aan hardrijders’ - En zo werd Joan Brakke van de projectgroep Bildtdijken op een middag opgehaald door de politie om mee te gaan met een snelheidscontrole op de Oudebildtdijk. ’Gewapend’ met een lasergun kijken hoe het op deze zonnige middag gesteld is met het verkeer op de dijk.

De werkwijze van vanmiddag wordt even kort doorgesproken. De politie houdt snelheidsovertreders aan, waarna ik vervolgens ook even wat aan de bestuurders mag vragen. De meeste mensen die voorbij komen wonen of werken op de dijk en ze merken allemaal dat je zomaar harder rijdt dan de 30 km die toegestaan is. 60 gaat prima, maar 30 is lastig.
Tractor - Een van de eerste voertuigen die staande gehouden wordt is een tractor. Ook al mag een auto 30 of 60 km op de dijk rijden, een tractor mag nooit harder dan 25 km per uur. Dat is de snelheid die bij dat voertuig hoort. De bestuurder van deze tractor heeft die middag dus wat bijgeleerd.
Een mevrouw die op de dijk woont, schrikt van haar snelheid. ”Ik had met liefde de boete betaald, want ik erger me altijd heel erg aan de hardrijders op de dijk.” Deze keer blijft het voor haar gelukkig bij een waarschuwing.
Wel wordt er een bekeuring uitgedeeld aan een andere bewoonster van de dijk. Natuurlijk baalt ze van het geld, maar vooral ook dat ze te hard gereden heeft. Ze woont zelf in een 60 km  gebied en stoort zich ook aan de mensen die te hard haar huis voorbij rijden. Twintig kilometer te hard rijden in een 30 km gebied - dan rijd je dus 50 km - kost je al € 232 euro. Dat is toch zonde van het geld.
60 gaat goed, 30 is lastig - Wat ik regelmatig te horen krijg, is dat men er over het algemeen goed om denkt, maar men merkt ook dat je zomaar boven die 30 km zit. De snelheidscontrole op zich wordt wel als positief ervaren. ”De weg is smal en zeker met passeren soms lastig. In het donker draag ik altijd een lichtgevend vestje. Dan zien ze me tenminste als ik de hond uitlaat.”
Een andere bestuurder die op familiebezoek was, geeft aan dat ze altijd zo snel mogelijk weer van de dijk af gaat. ”Zodra ik af kan slaan naar een grotere weg, doe ik dat. Niet langer op de dijk dan nodig wat mij betreft.”
De remweg - Natuurlijk heb ik ook gevraagd of de aanpassingen op de dijken opgevallen zijn. De meeste mensen hebben het gezien; de borden, de lijnen bij de parkeerplaatsen en de  oranje paaltjes die niet iedereen even leuk vindt, maar vooral lastig. Eigenlijk is dat ook de bedoeling natuurlijk, dan remt het af. Ik vertel ook over de remweg bij bepaalde snelheden. Bij een noodstop bij 30 km per uur sta je stil na ongeveer 13 meter. Bij een snelheid van 50 km per uur begin je na bijna 14 meter pas met remmen. Een kind dat plotseling oversteekt, kun je dan niet meer ontwijken. Dat is nogal een verschil!
Actieve bewoners - Het was een goed bestede middag. Veel bewoners van de dijken zetten zich al actief in voor de verkeersveiligheid. Hiervoor is de medewerking van de medebewoners ook echt nodig. Het blijkt steeds dat vooral de bewoners en gebruikers zelf te hard rijden. Op 13 april is er ’s avonds weer een bijeenkomst in het gemeentehuis van het project Verkeersveiligheid op de Bildtdijken; wat is er tot nu toe gebeurd en wat staat er nog op stapel. En de controle? Ik geloof dat er in de Westhoek ook regelmatig nog te hard gereden wordt door auto’s en motoren. Een goede plek dus voor een volgende keer!
Bij de foto: Agent Geert Boersma (niet de agent uit het artikel) aan het ’laseren’ langs de Oudebildtdijk

Bildtse Post